tiistai 11. syyskuuta 2012

Bulgaria part one :)

Nyt on aika megapostaukselle Bulgariasta. En vielä tiedä miten toteutan suunnitelmani tästä postauksesta, mutta teen parhaani (myönnän myös, että olisi paljon kouluhommia, joiden pitäisi kiilata tämän edelle).

Lähtökohtia matkasta:

Matkalle lähti siis vinkeä suomalainen kaveriporukka, johon lukeutui neljä tyttöä ja kaksi poikaa (vai miestä?) . Kaikki olivat enemmän tai vähemmän tuttuja toisilleen ja myönnettäköön, että matkan suunnittelu/varaus vaiheissa tuli riitoja ja tilanteita, jotka meinasivat kaataa koko "hankkeen". Matkalle lähdettiin 28.8 ja takasin tultiin 4.9. Kohde oli Bulgarian Sunnybeach. Osalle matkalaisista Bulgaria oli jo ennestään tuttu matkakohde. (mutta myönnettäköön, että turisteille tehty kaupunki erosi valtavasti pääkaupunki Sofiasta.)

Itse matka:

Lähtöpäivän sää oli kaaottisen masentava. Herätessä mielessä leijui vain yksi ajatus: "tänään lähdetään, onko mulla kaikki?" Vettä satoi, mutta kaikki jaksettiin olla innostuneita ja jännittyneitä. Huomattiin kyllä heti, että kukaan ei tajunnut sitä faktaa, että oltiin viimein ihan oikeasti sillä matkalla, jota suunniteltiin iät ja ajat. Matkustettiin asuntovaunulla, jossa tottakai, otettiin tyttöjen kesken lasilliset mansikka kuoharia, ihan vaan matkan alottajaisiksi. Pysähdyttiin Mikkelissä täyttämässä puutteelliset tarpeemme, eli ostamassa joitain meikkejä ja käytännön asioita. Kokoajan Helsinki Vantaa läheni ja jännitys ehkä hieman tiheni. Tottakai matkalla iski tylsyyden auttamattomia hetkiä ja hetkiä jolloin sanat loppuivat ja kaikki vaan möllöttivät hiljaa. Varmaa kuitenkin oli epävarmuus. Mitä lomasta voi tulla ?
Käytiin jäätämässä, sekoilemassa ja hölmöilemässä (en ymmärrä miten kuuden hengen porukkaan ei mahtunut liikaa järkeä) lentokentällä. Luovutettiin kuitenkin pian se lentokentällä turhan yrittäminen ja vietiin asuntoauto tuttava perheen luo parkkiin. Siellä sitten kaikkien matka fiilis taksia ootellessa oli hyvin lähellä nollaa. Taksiin pääseminen helpotti huomattavasti tätä matkan jännittämättömyyttä, ainekin minun osalta. Aloin sitten "pärinöissäni" laulamaan muuten niin hiljaisessa taksissa. Taksi kuski teki kuitenkin selväksi, ettei laulaminen onnistu (laittoi radion päälle aika rivakkaan). Se hurja naurun remakka piristi mukavasti niin kehnosti alkanutta päivää. Lentokentällä kaikki sujui toisella yrittämällä nappiin tai oikeastaan itse lentokentällä oleilua en meinaa muistaa tai se on jonkin usvan peitossa. Joka tapauksessa selvittiin koneeseen, jossa odotus kasvoi ja lennettiin ilta-aruingon oranssissa värissä, takapenkin tupla turbulenssissa ja hullussa pärinässä kohti kultaisia rannikoita, joiksi siis Sunnybeachia kutsun.

Saavuttiin sitten Bulgariaan, jossa jopa illalla oli mukava sää. Laukkuja odottamassa oli aavistuksen "pelko perseessä" kun laukkua ei millään meinannut kuulua. Olin varma, että en saa sitä ja mietin jo ratkaisuja, KUN en saa sitä. Onneksi olin pakannut ossin laukkuun joitain tavaroita, vaikka kyllähän se laukku loppujen lopuksi saapui. Siinä laukku pisteellä tuli myös valtava myötähäpeä kahta suomalaista nuorta naista kohtaan. Jo lentokoneessa saavutettu mietohumala kohotettiin noloon örveltämiseen lentokentällä. Haarat levällään laukkujen kuljetushihnalla istuminen ei mielestäni tuo hyvää kuvaa suomalaisesta nuoresta neidosta.

Me ei oltu varattu mitään lentokenttäkuljetus hienouksia, vaikka jälkikäteen katsottuna, se olisi säästänyt monelta vaivalta ja olisi estäny lompankonkin helposti alkavaa anoreksiaa. Jouduimme siis ottamaan taksin, mikä oli inhottavaa. Taksi kuskit olivat töykeitä ryöväreitä, joilla ei ollut pienintäkään säälin ripausta suomalaisia, väsyneitä turisteja kohtaan. Kuitenkin illalla, kaupungin jo pimennyttyä, ei kenenkään tehnyt mieli lähteä seikkailemaan bussilla. Se kuulosti vastenmielisen vaikealta ja työläältä, sekä epävarmalta tavalta. Niinpä myönnyimme maksamaan liian suuren hinnan vain päästäksemme hotellille. Päästiin kyllä mielenkiintoisen vauhdikkaalla kyydillä. Hotelilla kohtasi pettymys, josta tulette kuulemaan postauksen aikana lisää.

Ilta venähti sinne kahteen, kun tutkittiin hotellin lähialueita ja vähän rantaa. Oltiin eksyneitä ja pettyneitä, kun lampsittiin hotelli huoneeseen. Seuraavana, eli ensimmäisenä aamuna suunnattiin aamupalatta rantaan ottamaan aurinkoa. Olin tyhmä kuin saapas ja unohdin kokonaan juomis puolen. Hörpin jotain ja unohdin syödä. Kohta huomasin olevani auttamatta ongelma tilanteessa. Näytin umpikänniläiseltä pulimummolta täristessäni pahaa oloani, ossin hake'essa vettä. Näykin paloja loman aikana lempiruoakseni muodostuneesta Veggie Delite subista ja liikuin varjoista varjoihin. Onneksi vedellä ja ruoalla sain olon lähes normaaliksi ja pystyin jatkamaan itseni polttamista, mitä valitettavasti tapahtui (sitä tapahtui myös ossilla ja näin ollen tulevat kolme päivää piti keksiä jotain muuta aktiviteettiä auringon ottamisen sijaan).

join jotain hirveetä kurkkujuomaa.

Illalla laittauduttiin parhaimpiimme ja lähettiin kattelee hottelin ympäryksiä. Edelleen vaivasi pettymys rantabaareista, mutta haettiin parhaimpamme mukaan fiilistä juomalla parit hassut jossain. Käytiin parissa eri paikassa, ihastuttamassa ja vihastuttamassa. Poserattiin käärmeitten kanssa ja syötiin muistaakseni subia. Kauhean vaikea näin jälkikäteen muistaa miten ne asiat meni, koska kokoajanhan siellä tuli uutta. Aina oli uutta. Yllätyksenä koko porukalle tuli ns. vessatulli. Jokaisesta, jopa ravintolan, vessasta piti maksaa vessa maksua vessa maksua työkseen kerääville ihmisille. Hinta vaihteli ihan paikan mukaan. Yökerhoissa oli vain . 25 senttiä ja pienemmissä paikoissa 50 senttiä. Eli kannattaa siellä varata illaksi mukaan pieniä kolikoita. Eli isommat ostokset aina maksaa isommilla rahoilla (logiikka). Ossin kanssa oltiin matkustamisesta edelleen väsyneitä ja näin ollen mentiin ajoissa nukkumaan. Muut tulivat myöhemmin.

Seuraavana päivänä lähdettiin ossin kanssa kaksin katselemaan vähän suuremmalta alueelta paikkoja. Kuljeskeltiin ja pistettiin ylös merkintöjä, paikkoja ja ravintoloita. Lopuksi mentiin sitten rannalle löysäilemään ja uimaan. Merivesi oli niin ihanan lämmintä ja kirvelevää ja aallot niin ihanan korkeita, että niitä jäi ikävä ! En tosin tykännyt siitä levästä jota löytyi sitten joka paikasta.

Lähdettiin Annin ja Ossin kanssa syömään, koska Anni ei jaksanut lähteä (huonon onnensa ja kuntonsa takia) Maritan, Jeren ja Jaanan mukaan kiertelemään kaupungin toiseen päähän. Me lähdettiin syömään kolmisteen rauhalliseen italialaiseen rantaravintolaan. Ruoka oli hyvää joo, mutta ehkä kiinnostavinta oli Maritan puhelu kesken ruokailun. "Me löydettiin tämmönen baarikierroksen järjestäjä, ois 15 levaa per naama ja siihen kuuluu 6 baaria, sisäänpääsyt, 6 drinkkiä (jotka osottautui shoteiksi), t-paita ja poolparty. Varaanko meille liput?" Siinä sitten tuumailtiin nopeasti, että kokemaanhan me oltiin tultu ja päätettiin tarttua haasteeseen. Tuli kiire rynnätä hotellille, yritin itse vielä löytää illalle kenkiä, turhaan. Sieltä on kauhean vaikea löytää kenkiä, jotka olisi suomalaisen naisen kokoa. Turhauduin ja ryntäsin laittautumaan (koska meillä oli ilmiömäinen kiire).

JATKUU (koska kello on liikaa ja käyn nukkumaan + teen pelkän kuvapostauksen matkasta, nyt on vaan havainnollistavia kuvia)....